De meest gemaakte fouten op social media en hoe ze te vermijden

#Blog

De meest gemaakte fouten op social media en hoe ze te vermijden


Als ondernemer wil je natuurlijk zichtbaar zijn op social media en je doelgroep effectief bereiken. Maar zelfs met de beste bedoelingen kunnen er fouten worden gemaakt die je online aanwezigheid kunnen schaden. Als social media manager heb ik gemerkt dat sommige fouten keer op keer voorkomen. Gelukkig zijn er eenvoudige oplossingen om deze valkuilen te vermijden. Hier zijn de meest gemaakte fouten op social media en hoe je ze kunt aanpakken.

1. Niet consistent posten op social media

Fout: Onregelmatig posten of lange periodes zonder activiteit. 
Oplossing: Maak een contentkalender. Plan je posts vooruit zodat je regelmatig content deelt. Tools zoals Hootsuite of Meta Business Suite kunnen hierbij helpen.

2. Geen doel hebben of strategie inzetten

Fout: Zonder duidelijke doelen of een strategie posten.
Oplossing: Stel SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) en ontwikkel een strategie die aansluit bij deze doelen.

 

3. Verwaarlozen van interactie

Fout: Niet reageren op reacties, berichten of vermeldingen.
Oplossing: Besteed tijd aan het beantwoorden van volgers en engageer met je publiek om relaties op te bouwen. Maak het een gewoonte om dagelijks je berichten en reacties te checken. Ook op de negatieve reacties!

 

4. Te veel zelfpromotie

Fout: Constant alleen maar promotionele content posten.
Oplossing: Volg de 80/20-regel: 80% waardevolle, informatieve content en 20% promotionele content. Deel tips, nieuws en leuke weetjes naast je promoties.

 

5. Geen goede content gebruiken

Fout: Lage kwaliteit afbeeldingen, video's of slordige posts.
Oplossing: Zorg voor hoogwaardige content. Investeer in een goede camera of huur een fotograaf. Gebruik tools zoals Canva voor professionele ontwerpen.

 

6. Verkeerd gebruiken van hashtags

Fout: Geen of te veel irrelevante hashtags gebruiken.
Oplossing: Gebruik relevante en gerichte hashtags die aansluiten bij je content en doelgroep. Doe onderzoek naar populaire hashtags in jouw niche.

 

7. Niet luisteren naar je volgers

Fout: Niet inspelen op de feedback en wensen van je volgers.
Oplossing: Monitor reacties en berichten en gebruik deze feedback om je content en strategie te verbeteren. Vraag om de mening van je volgers. Kijk ook naar de statistieken, hieruit is veel op te merken.

 

8. Content letterlijk overnemen van een ander

Fout: Dezelfde content precies zo maken als een ander. 
Oplossing: Maak je content in jouw eigen huisstijl. Je kunt best inspiratie op doen bij een ander, maar zorg dat de informatie klopt en geef er je eigen touch aan.

 

9. Negatieve reacties verwijderen

Fout: Negatieve reacties verwijderen of negeren.
Oplossing, zoals al in punt 3. aangegeven; Reageer professioneel en probeer de kwestie op te lossen. Dit toont transparantie en klantgerichtheid. Bied een oplossing of geef aan dat je het probleem onderzoekt. (Uitzonderingen daar gelaten...)

 

10. Geen branding en doorvoering van huisstijl

Fout: Inconsistente visuele stijl en branding.
Oplossing: Zorg ervoor dat je de huissstijl van je bedrijf doorvoert, inclusief kleuren, lettertypen en lay-out. Maak bijvoorbeeld gebruik van stijlgidsen of moodboards..

 

Social media goed inzetten voor jouw bedrijf


Social media is een krachtig hulpmiddel voor bedrijven om in contact te komen met hun doelgroep. Door de hierboven genoemde fouten te vermijden en deze eenvoudige oplossingen toe te passen, kun je je social media strategie verbeteren en meer succes behalen. Onthoud dat consistentie, interactie en kwaliteit de sleutelwoorden zijn voor een sterke online aanwezigheid.

 

Hulp nodig bij jouw social media strategie?

Neem contact op met Amber Media Boest om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen! Stuur een mailtje naar info@ambermediaboest.nl voor vrijblijvende informatie.